Edukacja

Nowoczesne przedszkole – jak pracuje się w nim z dziećmi?

Świat podlega zmianom, a wraz z nim rozwijają się narzędzia, z których korzystamy. Także proces kształcenia jest zupełnie inny niż lata temu. W dzisiejszych czasach, w dobie nadmiaru różnego rodzaju bodźców niezbędne jest określenie priorytetów. Dotyczy to szczególnie najmłodszych. Dzieci nie potrafią się ukierunkować – są zainteresowane cały(m) świat(em). Rolą wychowawców w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat możliwie jak najszerzej. Bazą współczesnego przedszkola musi być wielotorowość. Taka droga zapewnia dziecku dowiedzieć się jak najwięcej i indywidualnie wybierać co je interesuje.

Z jakich metod wychowawczych korzysta się w przedszkolach?

Bez względu na miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której znajduje się przedszkole, sposoby wychowawcze są przeważnie koherentne. Nieistotne czy to Mokotów czy Wawer – przedszkole zawsze powinno kłaść nacisk na wszechstronny rozwój młodego człowieka. Istotne jest wpajanie dziecku zasad odpowiedniego zachowania. Należy zwracać uwagę na postawy dziecka i informować je o prawidłowych wzorcach. Wpajanie tego typu pozytywnych zachowań polega na budowaniu dobrych skojarzeń w umyśle dziecka. Opiekun powinien zwracać uwagę na dobre(y) humor dziecka. Wykluczone jest krzyczenie czy karanie. Należy wyjaśniać pewne kwestie spokojnym tonem. Nieprzerwana budowa pozytywnej relacji sprawia, że przedszkolak z czasem akceptuje zasady i stosuję je jako własne. Ponadto ważną kwestią jest rozmawianie z dziećmi o uczuciach. Nieskrępowane rozmawianie o tym co się czuje uczy dziecko empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiej osoby.

Jakie metody do pracy z przedszkolakami?

Co jasne każde przedszkole ma swoje(imi) metody(ami) pracy z dziećmi. Sporo z nich stawia na specjalizację. Jest to technika, gdzie do wiodącej dziedziny dokłada się tematykę ogólną. Istnieje kilka często używanych metod, które charakteryzują się efektywnością. Warto je poznać:

  • metoda bloków tematycznych – określa się jeden blok tematyczny, wokół którego skupiają się wszelkie zajęcia w danym dniu. Tematykę bloków wybiera się na bazie upodobań dzieci, rodziców i wychowawców. Zazwyczaj bazuje ona na aktualnych wydarzeniach lub porach roku.
  • metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale klasy na kilka partii o różnej tematyce. Dziecko ma swobodę decyzji, w którym kąciku chce pracować. Tego rodzaju metoda uskutecznia realizację programu nauczania w małych grupach. Dzięki temu wychowawcy mogą skupić się na pracy(ę) indywidualną z maluchami. Małe grupy sprzyjają także dzieci do wchodzenia w interakcje z rówieśnikami.
  • metoda projektów badawczych – skupia się na wartości poznawczej danych ćwiczeń. Dzięki pracę samodzielną lub grupową dzieci starają się znaleźć(enia) odpowiedź(i) na zadane im pytania dotyczące określonego zagadnienia. Poza pogłębianiem wiedzy, metoda naucza dzieci inicjatywy i dociekliwości
  • metoda portfolio – poprzez zbieranie(u) prac, dokumentów i zdjęć podczas pobytu w przedszkola(u) można odtworzyć ścieżkę jakie dziecko zanotowało przez lata. Jest to swego rodzaju archiwum stanowiące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak również dziecko mogą dzięki temu prześledzić rozwój i poddać refleksji okres przeżyty w przedszkolu. 

Codzienny cykl zajęć przedszkolnych

Dzieci stosunkowo szybko ulegają znudzeniu. W związku z tym istotna jest dynamika i ciągłe wzbudzanie zainteresowania. Jak wobec tego wygląda typowy dzień w przedszkolu? Na początek zabawa w kręgu – dzieci oraz opiekun gromadzą się w kręgu i następuje przedstawienie do tematu dnia. Dalej pora na zajęcia przewodnie – mogą one być związane z poszerzaniem zdolności językowej(ych), matematycznej(ych), jak również z muzyką czy plastyką. W dalszej kolejności czas na niezwykle ważne w przypadku młodych osób zajęcia okołosportowe. Niezależnie od pogody mają one miejsce na dworze. Potem, po harcach należy coś zjeść i można wracać do zajęć w kącikach tematycznych. Jak zaprezentowano dzieci otrzymują wystarczająco sporo bodźców, które pozytywnie wpływają na ich rozwój.