Zdrowie

Czy podczas pandemii covid warto chodzić do sauny?

Sauny popularne były już setki lat temu. Teraz z sauny może skorzystać prawie każdy kto nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Najczęściej są one zlokalizowane przy miejskich basenach, ale także można spotkać je w centrach spa, hotelach i gabinetach masażu. Saunowanie niesie za sobą wiele korzyści dla zdrowia, można uznać, że jest to zabieg ciepłoleczniczy. Istnieje kilka rodzajów saun – każda trochę różni się parametrami jak na przykład wilgotność i temperatura. Wykonane są one z innych materiałów i trochę inaczej wpływają na nasze ciało. Można wyróżnić sauny suche, parowe oraz na poczerwień. Eksperci uważają, że należy korzystać z sauny ze względów zdrowotnych, a najlepiej robić to regularnie 1- 2 razy w tygodniu. Jakie właściwie korzyści może nam przynieść sesja w saunie? Czy korzystanie z sauny w czasie pandemii covid jest bezpieczne?

Osoby, które mogą, i lubią korzystać z sauny mogą przemyśleć wybudowanie niewielkiej sauny w swoim ogródku. Na pewno jest to bezpieczne miejsce, a nie ma potrzeby rezygnowania z tak korzystnych sesji w saunie. Są przedsiębiorstwa, które zajmują się budową sauny, można znaleźć odpowiednią i skorzystać z oferty – np. ten producent saun fińskich z Warszawy

Czym różnią się od siebie wybrane sauny?

Jak już napisano wcześniej, każdy typ sauny posiada nieco inne parametry. W saunach wykorzystywana jest wysoka temperatura, która wpływa korzystnie na ciało. Jakie są typy saun? Obecnie powstało dużo różnych opcji jak np. sauna z aromaterapią, ale najpopularniejsze są m. in.:

Sauna fińska

Sauna sucha, czyli inaczej mówiąc fińska – jest to pomieszczenie od środka wyłożone drewnem, które bardzo dobrze izoluje i zapobiega uciekaniu ciepła. Najczęściej ławy w środku umieszcza się jedno nad drugim, tak aby można było zdecydować jak wysoko przebywać. Źródłem wysokiej temperatury  w tej saunie jest zazwyczaj elektryczny piecyk, na którym położone są odpowiednie skały uwalniejące ciepło na zewnątrz. Warto je od czasu do czasu polać wodą tak, aby na chwilę zwiększyć wilgotność w pomieszczeniu. Ławy umieszczone na różnych poziomach pozwalają na wybór optymalnej temperatury – trzeba pamiętać, że ciepło idzie zawsze do góry, tak więc najcieplej jest pod sufitem.

Łaźnia parowa

Sauna parowa (łaźnia parowa) – uważa się, że jest to sauna pochodząca się ze starych tradycji słowiańskich. W przeciwieństwie do sauny suchej nie jest ona wykładana drewnem, a ozdobną mozaiką. Dotyczy to również ław. Ciepła para jest doprowadzana do środka za pomocą odpowiednich kanałów. Zazwyczaj wilgotność wewnątrz utrzymuje się na poziomie 100 %, temperatura natomiast waha się między 40 – 60 stopni. Istotą tej sauny, tak jak w suchej jest rozgrzewanie ciała, ale w niższej temperaturze. Wilgotne powietrze sprawia, że organizm się nie poci, a przez co nie może się chłodzić.

Sauna na podczerwień

Sauna na podczerwień – jest to rodzaj sauny, który staje się coraz bardziej popularny szczególnie w ostatnim czasie. Jest ona nieco zbliżona do sauny suchej przez to, że wykończona jest drewnem. Źródłem ciepła są promienniki na podczerwień, a nie jak w sytuacji sauny suchej piecyk. Ten rodzaj sauny służy do oświetlania całego ciała.

Gdzie warto skorzystać z sauny?

Sauny można znaleźć w dużych miastach zarówno na publicznych basenach, jak i w centrach odnowy biologicznej, siłowniach, centrach sportowych, oraz uzdrowiskach miejskich. W Warszawie jest bez wątpienia duży wybór takich miejsc. Ponadto różnią się one między sobą ofertą. Niektóre z nich oferują takie urozmaicenia jak sesje saunowe przy muzyce z wykorzystaniem naturalnych olejków. Niektóre tego typu miejsca mają także biosaunę czy groty solne. Są to przestrzenie stworzone po to, aby zadbać o swoje ciało i móc wypocząć stresujących wydarzeniach. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się sauny zlokalizowane w centrach sportowych, a także basenach, gdzie po dużym treningu można zrelaksować ciało i zmęczone mięśnie. Specjaliści są zgodni, że regularne saunowanie przynosi duże plusy dla naszego organizmu. Warto korzystać z saun, zwłaszcza, że koszt nie jest wygórowany.

Sauna – czy na pewno jest bezpieczna w dobie pandemii?

Od dłuższego czasu cały świat stawia czoła pandemii koronawirusa. Dużo osób usuwa się z życia towarzyskiego w obawie przed zarażeniem. Ale czy słusznie? Naukowcy od wielu miesięcy próbują się dowiedzieć, gdzie zazwyczaj dochodzi transmisji wirusa. Na pewno wirus najłatwiej przenosi się z człowieka na człowieka. Z tego powodu zaleca się częste mycie rąk, dezynfekcję i zasłanianie ust i nosa w obszarach użyteczności publicznej. A sauna niewątpliwie takim miejscem jest. Niedawno odkryto, że wirus ginie w wysokiej temperaturze – ok. 60 stopni Celsjusza, z drugiej jednak strony wysoka wilgotność sprzyja jego namnażaniu. Na pewno istnieje pewne ryzyko zarażenia się w saunie, jako, że odwiedza ją wiele osób i nie zawsze można uniknąć zarażenia pomimo zachowywania różnych środków ostrożności. Sesja sauny bez wątpienia poprawia odporność organizmu, z tego powodu nie należy zupełnie z niego rezygnować.